x 
Καλάθι - 0,00 €

Καλάθι

Το καλάθι σας είναι άδειο.

Νέο δόγμα για το Ναυτικό της Ρωσίας: Στροφή προς την Ανατολή και τις ανοιχτές θάλασσες

| Επικαιρότητα

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΕΙΤΕ ΕΔΩ

ΣΤΕΙΛΤΕ ΜΗΝΥΜΑ

Γράφει η Σταυρούλα Καραμπάτου,

Διεθνολόγος

Στις 31 Ιουλίου ο πρόεδρος της Ρωσικής Ομοσπονδίας Βλαντιμίρ Πούτιν υπέγραψε το νέο δόγμα του ρωσικού πολεμικού ναυτικού για τα έτη 2022-2030. Ένα νέο δόγμα με σημαντικές αλλαγές σε σχέση με αυτό του 2015. Το νέο δόγμα σηματοδοτεί την εκ νέου ιεράρχηση αντικειμενικών σκοπών και προτεραιοτήτων και σημαντικές αλλαγές στον ναυπηγοεπισκευαστικό τομέα, την έρευνα και την τεχνολογία. Κυρίως όμως επιβεβαιώνει την αλλαγή στον γεωπολιτικό προσανατολισμό της Ρωσίας από την Δύση προς την Ανατολή. Συγκεκριμένα, το νέο δόγμα του ρωσικού ναυτικού προβλέπει την μεταστροφή της ρωσικής ναυπηγικής ικανότητας σε πολεμικά πλοία, ικανά να επιχειρήσουν στις μεγάλες θαλάσσιες μάζες του πλανήτη εκεί που έχει σαφώς σημαντικό μειονέκτημα, καθώς το ρωσικό ναυτικό διαθέτει μόλις ένα αεροπλανοφόρο και μάλιστα πεπαλαιωμένο. Μετά την βύθιση του Moskva τής έχουν απομείνει μόνο τρία καταδρομικά πλοία μεγάλου μεγέθους, ενώ η παρουσία της περιορίζεται σε υποβρύχια, ικανά μεν να βάλλουν με υπερηχητικούς βαλλιστικούς πυραύλους σε κάθε περιοχή του πλανήτη, λιγότερο ικανά δε, στην διεξαγωγή νηοψιών και ελέγχου περιοχής. Κοντολογίς, αναμένουμε τα ρωσικά ναυπηγεία να διεξάγουν έναν αγώνα δρόμου για την κατασκευή αεροπλανοφόρων και μεγάλων καταδρομικών μονάδων.

Ειδική μνεία γίνεται και στην ανανέωση του εμπορικού της στόλου. Εικάζουμε για την μεταφορά υδρογονανθράκων και σιτηρών. Όπως και το αντίστοιχο δόγμα του 2015, το νέο ρωσικό δόγμα χωρίζει τις θάλασσες μάζες του πλανήτη σε 6 «ζώνες» των οποίων η ιεράρχηση έχει αλλάξει. Η Αρκτική ζώνη και η ζώνη του Ειρηνικού από δεύτερη και τρίτη σε προτεραιότητα έχουν μετακινηθεί σε πρώτη και δεύτερη ενώ η προηγουμένως πρώτη σε προτεραιότητα ζώνη, αυτή του Ατλαντικού, μετακύλησε στην τρίτη θέση. Αντικειμενικός σκοπός του ρωσικού δόγματος είναι η «διασφάλιση της στρατηγικής σταθερότητας» στις περιοχές ενδιαφέροντος. Είναι προφανές λοιπόν ότι η Ρωσία θέλει να διασφαλίσει την σταθερότητα στις Βόρειες Αρκτικές εμπορευματικές διαδρομές και μεταθέτει το ενδιαφέρον της από την εναλλακτική διαδρομή του Σουέζ, σε αυτήν του ειρηνικού Ωκεανού για τις εξαγωγές των προϊόντων της. Το ενδιαφέρον της για την Κασπία θάλασσα παραμένει στην τέταρτη θέση, ο Ινδικός ωκεανός στην πέμπτη και η Ανταρκτική στην έκτη. Σε ότι αφορά στη Μεσόγειο θάλασσα ως υποτομέα της «Ατλαντικής ζώνης», αναλύεται εκτενώς η περαιτέρω σύσφιγξη των σχέσεων με την Συρία του Άσαντ, ενώ ειδική μνεία υπάρχει και για την ζώνη Ιράν - Ιράκ - Ινδίας με την αύξηση της παρουσίας του Ρωσικού ναυτικού στον Περσικό κόλπο, γεγονός που αποτελεί έκπληξη για πολλούς αναλυτές. Στον τομέα της ενέργειας η ρωσική ομοσπονδία στρέφει το ενδιαφέρον της προς τον Αρκτικό Ωκεανό εκεί που αναμένεται συντομότερα του αναμενόμενου να είναι διαθέσιμα προς εκμετάλλευση τα πλούσια κοιτάσματα φυσικού αερίου στην περιοχή.

ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑΤΑ

Η Ρωσία έχει συνειδητοποιήσει πως οι σχέσεις της με την Δύση είναι πλέον μη αναστρέψιμες. Ο Ρωσοουκρανικός πόλεμος οδήγησε στην ανάγκη της Ρωσίας για στροφή σε νέες αγορές, όπως αυτές της Κίνας και της Ινδίας. Ένας προσανατολισμός ο οποίος λίγο-πολύ βρισκόταν στο μυαλό των Ρώσων επιτελών που βεβαίως επιταχύνθηκε από την ανάγκη εξαγωγών φυσικού αερίου στον κινεζικό οικονομικό κολοσσό ως αποτέλεσμα των ευρωπαϊκών κυρώσεων. Με άλλα λόγια, η Ρωσία θέλει να τροφοδοτήσει την Ανατολή με φυσικό αέριο και μάλιστα γρήγορα.

Οι νέοι αγωγοί φυσικού αερίου θα χρειαστούν χρόνο (η μάλλον χρόνια) να κατασκευαστούν, τον οποίο η Ρωσία δεν διαθέτει. Αυτό αφήνει την Ρωσία με μία και μόνο επιλογή, τις βόρειες εμπορευματικές διαδρομές και τον Ειρηνικό ωκεανό, ως προσωρινές τουλάχιστον λύσεις στην κάλυψη των αναγκών του αδηφάγου Δράκου της Ανατολής. Στο μέτωπο της κλιματικής αλλαγής, συμφώνα με άρθρο των ΝΥ Times το οποίο επικαλείται έρευνες από κορυφαία πανεπιστήμια αποκάλυψε ότι η κλιματική αλλαγή επηρεάζει περισσότερο από το αναμενόμενο (κατά 3,8% αντί για 2% όπως υπολογιζόταν) τον βόρειο αρκτικό κύκλο, με αποτέλεσμα οι πάγοι να λιώνουν γρηγορότερα από το αναμενόμενο. Αυτό το γεγονός αφενός μεν ανοίγει γρηγορότερα τις Βόρειες εμπορευματικές διαδρομές αφ’ ετέρου δε τις προς έρευνα και εκμετάλλευση πλουτοπαραγωγικες πηγές του Αρκτικού ωκεανού. Αυτό με την σειρά του κάνει επιτακτική την ανάγκη για την Ρωσία τη δημιουργία σύγχρονου πολεμικού και εμπορικού στόλου προσανατολισμένου στις ανοιχτές θάλασσες προκειμενου να τις υπερασπίσει και τις εμπορευματικές διαδρομές αλλα και τα ερευνητικά της σκάφη τα οποία θα αναγκαστούν να επιχειρήσουν μακρια από τις Παράκτιες ρωσικες βάσεις στην περιοχή.

Παράλληλα η εισδοχή της Φινλανδίας και της Σουηδίας στο ΝΑΤΟ εκτός από την Βαλτική επιδείνωσε την κατ’ασταση για την Ρωσία και στον Αρκτικό Ωκεανο. Η Ρωσία χτίζει νέα σχέση με την Κίνα η οποία φυσικά δεν θέλει να είναι ετεροβαρής. Η Ρωσία αναγνωρίζει την ανάγκη της Κίνας για αναβάθμιση του στόλου της λόγω των γεγονότων στην Ταιβάν και θέλει με την σειρά της να διατηρήσει την παρουσία της σαν «δεύτερη σε δυναμικότητα ναυτική δύναμη του πλανήτη». Το γεγονός αυτό θα της επιτρέψει να δρέψει και τα αντίστοιχα γεωπολιτικά οφέλη. Στον νέο συσχετισμό δυνάμεων που αναπτύσσεται πλανητικά και με την Ευρασιατική ένωση στα σπάργανα η Ρωσία σπεύδει να παρουσιάσει τον εαυτό της ως επικεφαλής του ναυτικού σκέλους της συμμαχίας διασφαλίζοντας την ασφάλεια και την ομαλότητα των εσωτερικών εμπορευματικών διαδρομών.

Το μεγάλο ερώτημα είναι εάν η ρωσική πολεμική βιομηχανία έχει την δυνατότητα να κάνει κάτι τέτοιο, ειδικότερα εφόσον το ίδιο θα πράξουν παράλληλα και οι κινεζικοί ναυπηγοεπισκευαστικοί κολοσσοί. Εάν η απάντηση στο ερώτημα είναι αρνητική, τότε θα δει τον εαυτό της να γίνεται κράτοςδορυφόρος της Κίνας αποτυγχάνοντας να υλοποιήσει το δόγμα Ντούγκιν.

TAGS:


e-genius.gr ...intelligent web software