Σταύρος Αθανασίου: «Ο γερακάρης δημιουργεί σχέση εμπιστοσύνης με το γεράκι»

0
0
0
s2smodern

Η ιερακοθηρία επέστρεψε στη χώρα που τη γέννησε

Ιερακοθηρία. Μια άγνωστη λέξη στους περισσότερους μολονότι οι πρώτες αναφορές σε αυτή την τέχνη χρονολογούνται από τον 13ο π.Χ. αιώνα και μάλιστα από Έλληνες. Πρόκειται για τη συνεργασία του ανθρώπου με τα αρπακτικά για τη διαδικασία της θήρας εξηγεί στην Ελεύθερη Ώρα o πρόεδρος του συλλόγου Ιερακοτροφίας, Σταύρος Αθανασίου. Πλέον με επίσημη απόφαση της πολιτείας η ιερακοθηρία θεσμοθετήθηκε και στη χώρα που τη γέννησε, την Ελλάδα. Σ’ αυτό έπαιξαν σημαντικό ρόλο οι αγώνες πολλών ετών του Σταύρου Αθανασίου και του Συλλόγου Ιερακοτροφίας.  Η σχετική ΚΥΑ φέρει τις υπογραφές του αναπληρωτή υπουργού Οικονομικών, Θεόδωρου Σκυλακάκη και των υφυπουργών Αγροτικής Ανάπτυξης, Σίμου Κεδίκογλου και Περιβάλλοντος και Ενέργειας, Γιώργου Αμυρά. Υπογραμμίζεται ότι η ιερακοθηρία είναι πανάρχαιη τέχνη, αναγνωρισμένη από την UNESCO ως άυλη Παγκόσμια Πολιτιστική Κληρονομιά. Τους όρους άσκησής της έχει προβλέψει νομοθετικά το ελληνικό κράτος από τη σύστασή του σε όλους τους δασικούς κώδικες, που έχουν εκδοθεί και επανέρχεται σήμερα μετά από δεκαετίες διακοπής της. Σύμφωνα με το ΥΠΕΝ, κύριος σκοπός της θήρας με γεράκια είναι η διαχείριση των πληθυσμών συγκεκριμένων ειδών της πανίδας σε αγροτικές, δασικές, αστικές και βιομηχανικές περιοχές για την αντιμετώπιση ζημιών, που προκαλούνται από την κατά τόπους συγκέντρωση υπερπληθυσμών ζώων. Για την ιερακοτροφία και την ιερακοθηρία απαιτείται η χορήγηση σχετικής άδειας μετά από ειδική θεωρητική και πρακτική εκπαίδευση που θα γίνεται με την εποπτεία των αρμόδιων δασικών υπηρεσιών, την καταβολή σχετικών τελών και την περαιτέρω αξιολόγηση για την αναβάθμιση της άδειας χειριστή. Αλλά δούμε τι μας απάντησε ο ίδιος ο Σταύρος Αθανασίου.

Στον Χάρη Μπερτίδη

  • Τί είναι ακριβώς η ιερακοθηρία; Γιατί ήταν τόσο σημαντική η υπουργική απόφαση για επαναφορά του κυνηγίου με γεράκι;

Η Ιερακοθηρία ετυμολογικά είναι μία τέχνη κατά την οποία ο άνθρωπος και το αρπακτικό συνεργάζονται για την επίτευξη της θήρας. Είναι αρχαιοελληνική τέχνη. Η απόφαση ήταν σημαντική, γιατί πλέον θεσμοθετήθηκε και έγκειται κάτω από αυστηρούς κανόνες για να μην μπορεί ο καθένας να κάνει ότι θέλει, επειδή  μέχρι τώρα μπορούσε όποιος ήθελε να πάρει ένα πτηνό. Τώρα μπορεί να πάρει αλλά δεν μπορεί να το χρησιμοποιήσει, οπότε ελέγξαμε την κατοχή μέσω της χρήσης. Άρα, το πρώτο κομμάτι είναι να φτιάξουμε το εκπαιδευτικό σύστημα και το κυνήγι έρχεται μετά. Έρχεται δεύτερο, πρώτα η εκπαίδευση.

  • Πόσο εύκολο είναι να εκπαιδεύσεις ένα γεράκι;

Η σχέση ανάμεσα στον γερακάρη και στο γεράκι είναι σχέση εμπιστοσύνης. Πρέπει να κοινωνικοποιηθεί καλά το γεράκι, είναι μια πολύ ιδιαίτερη σχέση γι’ αυτό για να γίνει κάποιος γερακάρης πρέπει να έχει το χρίσμα του γερακάρη – όπως λέμε – να έχει πειθαρχία, να καταλαβαίνει τη γλώσσα του σώματος του γερακιού, το πτηνό είναι πάντα το αφεντικό – αν υπάρχει αφεντικό στη σχέση – οπότε όλα στηρίζονται πάνω στην εμπιστοσύνη και η ανταμοιβή είναι στο τέλος, όπως σε όλα τα ζώα πρέπει στο τέλος να επιβραβεύσεις μια καλή κίνηση, αλλά στα γεράκια επειδή δεν λειτουργεί το συγκεκριμένο συναίσθημα, όπως στα σκυλιά πχ, η τροφή είναι κυρίως το ευχαριστώ που θα του πεις, όχι κάποιο χάδι ή παιχνίδι.

  • Θα υπάρξει κόσμος που θα επιλέξει το συγκεκριμένο τρόπο θήρας;

 

Το θέμα με την Ιερακοθηρία είναι ιδιαίτερο. Δεν είναι ποιος θέλει να ασχοληθεί, αλλά ποιος μπορεί. Γι’ αυτό πλέον το να γίνει κάποιος γερακάρης δεν θα είναι εύκολος στόχος. Θα υπάρχουν θεωρητικές εξετάσεις, πρακτικές εξετάσεις, επίπεδα γερακάρηδων, ανάλογα με το είδος του γερακιού γιατί όλα έχουν βαθμίδες σχετικά με το πόσο εύκολα και διαχειρίσιμα είναι. Οπότε θα υπάρξει κόσμος σίγουρα με έντονο ενδιαφέρον, θα δώσουν όλες τις εξετάσεις τους και εφόσον είναι επιτυχείς και κρίνουμε ότι αυτός ο άνθρωπος μπορεί να χειριστεί ένα αρπακτικό, θα παίρνει την πιστοποίησή του και θα πηγαίνει με το αρπακτικό του να κυνηγάει. Τους πρώτους κυνηγούς χωρίς όπλο αλλά με γεράκια θα τους δούμε από την επόμενη έναρξη της κυνηγετικής περιόδου στα βουνά της πατρίδας μας.

  • Ποιοι είναι η επόμενοι στόχοι του Συλλόγου Ελληνικής Ιερακοτροφίας;

Στόχοι υπάρχουν πολλοί. Ο επόμενος στόχος καταρχήν είναι να ομαλοποιηθεί και να μπει σε μια ρώτα όλο το εκπαιδευτικό σύστημα και να προχωρήσει η εύρυθμη λειτουργία της ιερακοθηρίας στη χώρα μας, όπως πλέον ορίζει ο νόμος. Τώρα βρισκόμαστε στη διαδικασία που γράφουμε τα μαθήματα, χτίζεται ολόκληρο το εκπαιδευτικό σύστημα, οπότε θα χρειαστεί λίγος χρόνος μέχρι να προχωρήσει όλο αυτό και αυτό είναι και το μεγάλο στοίχημα του Συλλόγου Ιερακοτροφίας, γιατί ο σύλλογος είναι αρωγός στην Ελλάδα, δηλαδή όποιος νέος σύλλογος δημιουργείται στο εξής θα υπάγεται στον δικό μας, θα πρέπει να τον αναγνωρίσουμε εμείς και η Παγκόσμια Ομοσπονδία εννοείται, οπότε μέσα από όλα αυτά τα βήματα ο στόχος είναι να φτάσει η Ιερακοθηρία εκεί που της αξίζει και στη χώρα μας. 

 

Ο αετός της ΑΕΚ λέγεται Οδυσσέας και η Αγιά Σοφιά είναι η Ιθάκη του!

Ο διακεκριμένος Έλληνας γερακάρης Σταύρος Αθανασίου, που αποτελεί έναν εκ των κορυφαίων στο είδος του παγκοσμίως, είναι ο άνθρωπος πίσω από το πρότζεκτ με την πτήση που θα κάνει ο αετός στα εντός έδρας παιχνίδια της ΑΕΚ στην Αγιά Σοφιά. το όνομα του αετού είναι «Οδυσσέας» και το είδος του Θαλασσαετός, με διάμετρο 2,20, όντας σε πλήρη ανάπτυξη τα φτερά του. «Πράγματι, είναι Οδυσσέας. Και η Αγιά Σοφιά είναι η Ιθάκη του», ανέφερε πρόσφατα ο κ. Αθανασίου που εδώ και 23 χρόνια κάνει αυτή τη δουλειά έχοντας τεράστια δράση και εμπειρία ταυτόχρονα, με κορυφαίες συνεργασίες όπως με το National Geographic. Ο διακεκριμένος Έλληνας γερακάρης που πήρε τον συγκεκριμένο αετό της ΑΕΚ από εκτροφείο της Τσεχίας όταν ήταν 6 μηνών, έχει χτίσει μαζί του αυτά τα 2,5 χρόνια ένα τόσο ισχυρό δέσιμο, που όπως είπε, «πλέον με τον Οδυσσέα είμαστε ένα». Όσο για το πως βίωσε την πρώτη του πτήση ο αετός στο Ναό; «Ανταποκρίθηκε πάρα πολύ καλά και έμοιαζε εξοικειωμένος με τον χώρο»!