Ποιοι οδηγούν την Ορθοδοξία σε σχίσμα;

4538486.jpg
0
0
0
s2smodern

Καιρός στην Αρχιεπισκοπή να αναλάβουν τις ευθύνες τους και να πουν ΟΧΙ στο Φανάρι

Η ορισθείσα για τις 7 Οκτωβρίου συνεδρίαση της Ιεράς Συνόδου της Εκκλησίας της Ελλάδος, η οποία θα εξετάσει το ζήτημα της εκχώρησης αυτοκεφαλίας στη «νέα εκκλησία» της Ουκρανίας - στην αποκαλούμενη Ορθόδοξη Εκκλησία της Ουκρανίας (ΟΕΟυ), θα μπορούσε να οδηγήσει σε τραγικές εξελίξεις. Αυτό φυσικά, εξαρτάται εν πολλοίς από τις αποφάσεις που θα ληφθούν σ’ αυτήν, για τον τελικό διαχωρισμό όλων των Ορθοδόξων σε χωριστά «κέντρα επιρροής».

ΣΤΗ ΣΦΑΙΡΑ ΠΛΕΟΝ ΤΗΣ ΠΟΛΙΤΙΚΗΣ ΚΑΙ ΤΗΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑΣ

Η διαδικασία χορήγησης στην ΟΕΟυ από τον Πατριάρχη Βαρθολομαίο του Τόμου του «αυτοκέφαλου», πραγματοποιήθηκε με σαφή παραβίαση των υφιστάμενων κανόνων για την έκδοση τέτοιων πράξεων και συνεπώς δεν μπορεί να θεωρηθεί νόμιμη. Δεν είναι τυχαίο άλλωστε ότι ουδεμία ορθόδοξη Εκκλησία στην περιοχή δεν αναγνώρισε την ΟΕΟυ και ότι η μόνη κανονική Εκκλησία στην Ουκρανία παραμένει η Ουκρανική Ορθόδοξη Εκκλησία του Πατριαρχείου Μόσχας. Η κατάσταση πάντως με την αναγνώριση της ΟΕΟυ έχει ξεφύγει από πολύ καιρό από τη νομική & πνευματική σφαίρα και έχει περάσει στη σφαίρα της πολιτικής και της οικονομίας (το Φανάρι άρπαξε την ευκαιρία να επεκτείνει τη σφαίρα επιρροής του, με τη μεταφορά ορθοδόξων περιοχών και ενοριτών από την Ουκρανία υπό τη «σκέπη» του). Τα τραγικά γεγονότα στην επικράτεια της Ουκρανίας την περίοδο 2013-2014 που οδήγησαν στην εξουσία τους φιλοδυτικούς εθνικιστές, η απώλεια της Κριμαίας και η παρατεταμένη στρατιωτική σύγκρουση στο Ντονμπάς, μαζί με την πολιτική αντιπαράθεση μεταξύ Ουκρανίας και Ρωσίας, έδωσαν λαβή σε φυγόκεντρες δυνάμεις στην ουκρανική Ορθοδοξία. Τα συμφέροντα των νέων πολιτικών δυνάμεων της Ουκρανίας και αρκετών σχισματικών εκκλησιών, που ονειρεύονταν από καιρό την κανονιστική νομιμοποίησή τους εκτός της σφαίρας επιρροής του Πατριαρχείου Μόσχας, οδηγήθηκαν σε σύγκλιση. Βέβαια, θα ήταν απίθανο η σημερινή κατάσταση να οδηγούσε σε οποιαδήποτε ουσιαστική απόφαση, αν δεν υπήρχε η υποστήριξη της ιδέας της δημιουργίας μιας «νέας εκκλησίας» της Ουκρανίας από το εξωτερικό.

ΤΟ ΦΑΝΑΡΙ ΠΡΟΣΠΑΘΕΙ ΝΑ «ΔΥΤΙΚΟΠΟΙΗΣΕΙ» ΤΗΝ ΟΥΚΡΑΝΙΑ ΜΕ ΤΟ ΑΖΗΜΙΩΤΟ

Για τις Ηνωμένες Πολιτείες και τους Ευρωπαίους συμμάχους των, η «απόσχιση» της νεοεμφανιζόμενης Ορθόδοξης Εκκλησίας της Ουκρανίας και η μεταφορά της υπό την «σκέπη» της Κωνσταντινούπολης, σημαίνει από γεωπολιτική σκοπιά την ενίσχυση ενός άλλου σημαντικού παράγοντα της διάλυσης των δεσμών μεταξύ Ουκρανίας και Ρωσίας και, ως εκ τούτου, προσανατολίζει την «πνευματική ατζέντα» ενός σημαντικού μέρους του ουκρανικού πληθυσμού σε ριζικά διαφορετική κατεύθυνση. Για το Φανάρι, εκτός από το πολιτικό «παίγνιο» με τους κοσμικούς ηθοποιούς της ουκρανικής σχισματικής Εκκλησίας, όπως ήδη παρατηρήσαμε, η έκδοση του Τόμου της ΟΕΟυ σήμαινε σημαντική διεύρυνση της δικής του σφαίρας επιρροής, εξέλιξη που έχει και οικονομική διάσταση. Στην παρούσα φάση, η Κωνσταντινούπολη και η πολιτική ηγεσία των ΗΠΑ και της Ελλάδας βλέπουν την Ορθόδοξη Εκκλησία της Ελλάδος ως έναν από τους βασικούς άξονες επιρροής στις εκκλησιαστικές ελίτ και θέλουν να δημιουργήσουν ένα προηγούμενο στην παγκόσμια Ορθοδοξία, με την αναγνώριση της σχισματικής Ορθόδοξης Εκκλησίας της Ουκρανίας. Ο Μητροπολίτης Πειραιώς Σεραφείμ είναι δραστήριος πολέμιος αυτής της ιδέας, αφού τάχθηκε δημόσια κατά της χορήγησης του αυτοκέφαλου στην Ουκρανία. Ο διακεκριμένος ιεράρχης προειδοποίησε ότι η αναγνώριση της λεγόμενης νέας εκκλησίας της Ουκρανίας είναι μη κανονική και θα οδηγήσει τον ορθόδοξο κόσμο σε μεγάλο σχίσμα. Τον Σεπτέμβριο, η θέση του Σεραφείμ υποστηρίχθηκε από ιερείς και πιστούς στην Ελλάδα, οι οποίοι υπέγραψαν ανοιχτή επιστολή, καλώντας τους ιεράρχες και την Ιερά Σύνοδο να μην πάρουν απόφαση για αυτοτέλεια για το «ουκρανικό ζήτημα». Σύμφωνα με τους υπογράφοντες, η Κωνσταντινούπολη έχει το δικαίωμα να χορηγεί το αυτοκέφαλο σε οποιονδήποτε λαό, δύναται όμως να το κάνει μόνο σύμφωνα με την ορθόδοξη εκκλησιολογία και την κανονιστική τάξη. Στην περίπτωση της αυτοκέφαλης δομής της νέας ουκρανικής εκκλησίας της ΟΕΟυ, οι συνθήκες αυτές «δεν πληρούνται». Συγκεκριμένα, θεωρούν ότι «η Εκκλησία της Ουκρανίας, με επικεφαλής τον Μητροπολίτη Ονούφριο, 90 επισκόπους, 12.000 ενορίες, 250 μοναστήρια, 5.000 μοναχούς και μοναχές και εκατομμύρια πιστών, αναγνωρισμένη από όλες τις Ορθόδοξες Εκκλησίες, ακόμη και από το Οικουμενικό Πατριαρχείο, δεν ζήτησε την αυτοκεφαλία. Η κανονική εκκλησία, που έχει κάθε δικαίωμα σε αυτό, δεν ζήτησε και δεν δέχτηκε το αυτοκέφαλο. Είναι δυνατόν να την αναγκάσει ή να την τιμωρήσει επειδή αυτό δεν το απεδέχθη;» Υπενθυμίζουμε ότι μετά από όλα αυτά, το επίσημο ιστολόγιο του Φαναρίου δήλωσε ότι ο Σεραφείμ «συστηματικά ενισχύει το ρωσικό οπλοστάσιο» και φέρει ευθύνη για την κατάσταση με την εκκλησία στην Ουκρανία.

Ο ΑΓΙΟΣ ΠΕΙΡΑΙΩΣ ΑΝΤΙΣΤΕΚΕΤΑΙ

Ωστόσο, πρέπει να υπενθυμίσουμε ότι τον Φεβρουάριο του 2019, υπό την πίεση του Φαναρίου, της Αθήνας και της Ουάσινγκτον, ο προκαθήμενος της Εκκλησίας της Ελλάδος Αρχιεπίσκοπος Ιερώνυμος σχημάτισε δύο «ανεξάρτητες» συνοδικές επιτροπές προκειμένου να εξετάσουν την κανονικότητα των ενεργειών για τη χορήγηση αυτοκεφαλίας στη σχισματική ουκρανική εκκλησία. Σύμφωνα με αρκετούς συμμετέχοντες σε αυτές τις επιτροπές, το έργο τους, το οποίο έληξε τον Αύγουστο, διεξήχθη υπό συνεχή πίεση από την Κωνσταντινούπολη και από τις ελληνικές αρχές. Και το κύριο (και εξαρχής προγραμματισμένο) αποτέλεσμα των εργασιών των επιτροπών ήταν η δήλωση της «νομιμότητας» των πράξεων του Πατριάρχη Βαρθολομαίου και το δικαίωμα του προκαθήμενου της Εκκλησίας της Ελλάδος να λάβει μια απόφαση (χωρίς να υπάρχει απαραίτητα συμφωνία με τα συμβουλευτικά όργανα), για την αναγνώριση της ΟΕΟυ. Στο πλαίσιο αυτό, το αμερικανικό ΥΠΕΞ, μέσω της πρεσβείας του στην Ελλάδα, ξεκίνησε μια εκστρατεία ευρείας κλίμακας για να δυσφημίσει τη Ρωσική Ορθόδοξη Εκκλησία στα μάτια των Ελλήνων κληρικών & λαϊκών. Έμμεση απόδειξη της προετοιμασίας της ηγεσίας της Εκκλησίας της Ελλάδος για την αναγνώριση της νομιμότητας της σχισματικής Ορθόδοξης Εκκλησίας της Ουκρανίας, είναι η αποστολή ιεραρχών στην ενθρόνιση του «προκαθήμενου» της ΟΕΟυ Επιφάνιου, η συλλειτουργία μαζί του στο Φανάρι, η συμμετοχή με τους εκπροσώπους του στον εορτασμό της 1031ης επετείου του Βάπτισης των Ρώσων στο Κίεβο, καθώς και οι προσωπικές υποσχέσεις προς τον Πατριάρχη Βαρθολομαίο για τη θέση τους σχετικά με το «ουκρανικό ζήτημα». Σύμφωνα με το σχέδιο του Φαναρίου, η κρίσιμη γι’ αυτό απόφαση έπρεπε να ληφθεί κατά τη διάρκεια της Συνόδου του Αυγούστου της Εκκλησίας της Ελλάδος. Εντούτοις, σύμφωνα με πηγές, η συζήτηση των εισηγήσεων των προέδρων των επιτροπών της Συνόδου (για την τήρηση των κανόνων, του Μητροπολίτη Ναυπακτίας Ιεροθέου και του Μητροπολίτη Πάτρας Χρυσόστομου, υπεύθυνου για το ορθόδοξο δόγμα) ήταν έντονη και τελείωσε με ψηφοφορία, τα αποτελέσματα της οποίας δεν έδωσαν την υποχρεωτικά ομόφωνη γνώμη επί του υπό συζήτηση θέματος (12 ψήφοι υπέρ και μία κατά). Εμπόδιο για την επίτευξη της απαραίτητης συναίνεσης ήταν η κατηγορηματική θέση του μητροπολίτη Σεραφείμ, ο οποίος σημείωσε την «έλλειψη κανονικότητας» στις πράξεις του Πατριάρχη Βαρθολομαίου και ζήτησε μια διορθόδοξη συνδιάσκεψη για την Ουκρανία. Και αυτή η εξέλιξη ανάγκασε τον προκαθήμενο της Εκκλησίας της Ελλάδος να μην αναλάβει την ευθύνη για τη λήψη απόφασης, αλλά να θέσει το «ουκρανικό ζήτημα» στη Σύνοδο του Οκτωβρίου του τρέχοντος έτους.

ΠΟΙΟΣ ΘΑ ΥΠΕΡΑΣΠΙΣΤΕΙ ΤΗΝ ΕΝΟΤΗΤΑ ΤΗΣ ΟΡΘΟΔΟΞΙΑΣ;

Επί των ημερών της κυβέρνησης του ΣΥΡΙΖΑ, ο Αρχιεπίσκοπος Ιερώνυμος είδε τη δημόσια εικόνα του να πλήττεται, μετά την σύμπλευσή του με τους ανθρώπους της Κουμουνδούρου σε αντι-εκκλησιαστικές μεταρρυθμίσεις. Επίσης, ακόμα δεν μπόρεσε να δημιουργήσει εποικοδομητικές σχέσεις με τον Κυριάκο Μητσοτάκη, ο οποίος διατηρεί καλές σχέσεις με το Φανάρι. Ως εκ τούτου, ο Αρχιεπίσκοπος θέλει να ενισχύσει τη θέση του εξασφαλίζοντας μια θετική συλλογική λύση στο ουκρανικό πρόβλημα που είναι σημαντικό για το Φανάρι. Φυσικά, δεν μπορεί να αποκλειστεί το ενδεχόμενο, παρά την πίεση της Κωνσταντινούπολης και των ΗΠΑ, οι μετέχοντες στη Σύνοδο της Εκκλησίας της Ελλάδος να λάβουν σοβαρά υπόψη τη γνώμη του Πατριάρχη Ιεροσολύμων Θεόφιλου Γ ', ο οποίος πρόσφατα δήλωσε ότι αναγνωρίζει στην Ουκρανία μόνο μία κανονική εκκλησία, την Ορθόδοξη Εκκλησία της Ουκρανίας, με επικεφαλής τον Μητροπολίτη Ονούφριο (αυτόνομη εκκλησία που ανήκει στο Πατριαρχείο της Μόσχας). Η δε πολιτική των ΗΠΑ για την προώθηση των συμφερόντων τους που είναι «αν δεν μπορείς να ενώσεις κάποιον γύρω από σένα, ακολούθησε την αρχή του ‘διαίρει και βασίλευε’», εφαρμόζεται πλήρως στην περίπτωση της σχισματικής εκκλησίας της Ουκρανίας, όσο και σε σχέση με την Ορθοδοξία στο σύνολό της. Κάτω από αυτές τις συνθήκες, τα κύρια ερωτήματα είναι το ποιος θα υπερασπιστεί την ενότητα και τα συμφέροντα της Ορθοδοξίας και στα χέρια ποίων βρίσκεται το μέλλον της. Εάν η απάντηση στο πρώτο μέρος της ερώτησης δεν είναι ακόμη προφανής, τότε ο ρόλος της Ορθόδοξης Εκκλησίας της Ελλάδας στην αποτροπή του αναδυόμενου σχίσματος των ορθόδοξων εκκλησιών (ή το αντίστροφο;) καθίσταται ολοένα και πιο σημαντικός.

Ετικέτες: Ορθοδοξία Αντίσταση Ουκρανία Πειραιώς Υπεράσπιση Σχίσμα



e-genius.gr ...intelligent web software