Πώς τα δημοσιογραφικά χειρόγραφα έγιναν άϋλα & πέταξαν στο σύννεφο!
Σεμινάρια της ΕΣΗΕΑ σε συναδέλφους για ηλεκτρονική μάθηση & εξέλιξη…
Η σύγχρονη τεχνολογία έφερε τα πάνω-κάτω στο δημοσιογραφικό επάγγελμα & στον Τύπο!
Εξήντα χρόνια στο επάγγελμα, ανάθεμά με αν μπορώ να μετρήσω τα χειρόγραφα που έγραψα… Πόσα μπορεί να είναι; Ένα εκατομμύριο; Δύο; Ένας Θεός ξέρει! Πόσες σελίδες εφημερίδων και πόσα βιβλία, μπορούν να γεμίσουν τόσα πολλά χειρόγραφα; Κι αν προσθέσεις και εκείνα που σκίστηκαν με δάκρυα γιατί ήταν πρόχειρα και αδόκιμα; Θα ήταν μάταιος κόπος να προσπαθήσω να βρω σε πόσους τόνους χαρτιού αντιστοιχούν τόσα πολλά χειρόγραφα… Ολάκερη ζωή γραφιάς, να αποτυπώνεις πάνω στο δημοσιογραφικό χαρτί τις έννοιες του κόσμου, τις αγωνίες της κοινωνίας, τις χαρές και τις λύπες του ανθρώπου, την ακράτητη θέληση να παλεύεις με τη γλώσσα, να ψάχνεις τις λέξεις μία-μία, για να ρίξεις λίγο φως, να διαλύσεις τα σκοτάδια της άγνοιας και του καιροσκοπισμού, να μάχεσαι για την αλήθεια, έστω και για τη δική σου… Πόσος πόνος, πόσα δάκρυα, και πόσοι αναστεναγμοί ήταν κρυμμένοι σ’ αυτά τα χειρόγραφα πάνω στο φτηνό δημοσιογραφικό χαρτί, πού σήμερα είναι δυστυχώς πανάκριβο…Τότε, δεν ξέραμε καν τι θα πει Α4 και το λευκό χαρτί για μας ήταν ακριβό και δυσεύρετο!!! Πέρασαν, όμως, τα χρόνια κι όλα αυτά είναι ένα μουσειακό παρελθόν! Σήμερα δεν χρειάζεται να πας στο γραφείο της εφημερίδας, όταν τα παλιά χρόνια ήταν το όνειρό μας. Ο αείμνηστος παραδοσιακός εκδότης Παράσχος που έβγαζε τον «Εθνικό Κήρυκα» και το «Εμπρός», αντί για μισθό έδινε τηλέφωνο και γραφείο… Κι από εκεί ξεκίνησαν οι μεγάλοι δημοσιογράφοι της περασμένης γενιάς… Σήμερα δεν χρειάζεται να παρακαλέσεις να σου δώσουν δημοσιογραφικό χαρτί για να γράψεις! Ούτε μελάνι, στυλό, μολύβι, ή γραφομηχανή… Όλα αυτά ανήκουν στο παρελθόν! Αρκεί μόνο ένα λάπτοπ ή ένα καλό κινητό!!! Εκεί βρίσκεται και το αρχείο σου, και η βιβλιοθήκη σου και οι πηγές σου και η φωτογραφική σου μηχανή ή το βίντεο!!! Και μπορείς να γράψεις και να στείλεις το κομμάτι σου από οποιοδήποτε μέρος του κόσμου ή από κάποια αμμουδιά όπου κάνεις το μπάνιο και τις διακοπές σου! Παλιά έπρεπε να κατέβεις στην εφημερίδα, να παρκάρεις, να ανέβεις στην αίθουσα σύνταξης, να γράψεις και να παραδώσεις τα χειρόγραφα! Και για ένα τηλεοπτικό ρεπορτάζ έπρεπε να έχεις μαζί σου τον εικονολήπτη, τον ηχολήπτη, τον οδηγό, να βγάλεις κύκλωμα από τον ΟΤΕ και να στείλεις το θέμα σου!!! Πού πήγαν όλα αυτά, όταν με ένα κινητό αναπληρώνεις όλα όσα πριν λίγα χρόνια ήταν απαραίτητα; Και πού πήγε στ’ αλήθεια εκείνη η γοητεία της ομαδικής δουλειάς, η ατμόσφαιρα της αίθουσας σύνταξης, η μάχη με το χρόνο έκδοσης, οι βωμολοχίες, το χιούμορ, το αυστηρό βλέμμα του αρχισυντάκτη, ή άμεση επαφή με τον ίδιο για τον έπαινο ή τον ψόγο, την κατσάδα και τον έλεγχο, ή την επιβράβευση και την ιλαρότητα…
Σήμερα οι περισσότεροι συνάδελφοι, ιδίως οι νέοι, γνωρίζουν καλά τα σύγχρονα μέσα και μ’ αυτά εξυπηρετούνται. Αλλά και οι παλαιότεροι αναγκαστικά προσαρμόστηκαν στη νέα κατάσταση και προσπαθούν να ανταπεξέλθουν στις σύγχρονες απαιτήσεις των καιρών. Όμως ο κόσμος της πληροφορικής συνεχώς εκσυγχρονίζεται και αλλάζει. Χρειάζεται μόνιμη παρακολούθηση και μετεκπαίδευση. Πρωτίστως όμως απαιτείται φροντιστήριο σε όσους είναι ακόμα ξένοι προς το αντικείμενο ή έχουν στοιχειώδεις γνώσεις. Αυτό το κενό και αυτή την ανάγκη καλύπτουν τα ειδικά σεμινάρια της ΕΣΗΕΑ για τους συναδέλφους προκειμένου να μπορούν να κάνουν χρήση και να αξιοποιούν τις σύγχρονες δυνατότητες!
Σύμφωνα με τα όσα δήλωσε πρόσφατα στο SPORT 24 η Α’ Αντιπρόεδρος του Δ.Σ., Αριάδνη Αγάτσα, για τον Ε’ κύκλο σεμιναρίων, καθώς και τον στόχο δημιουργίας ενός Ινστιτούτου για τη συνεχή κατάρτιση των δημοσιογράφων, αυτή είναι και θα εξακολουθήσει να είναι προτεραιότητα για την ΕΣΗΕΑ. Απόδειξη, ότι την τελευταία τριετία περισσότεροι από 600 δημοσιογράφοι έχουν εκπαιδευτεί στα σεμινάρια της Ένωσης και έχουν λάβει πολύτιμα εργαλεία και εφόδια για τη δουλειά τους.
Από το 2019 έως το 2022 όσοι συμμετείχαν στα σεμινάρια έλαβαν γνώσεις σχετικά με τη διαδικτυακή δημοσιογραφία, τα google analytics, τα ψηφιακά εργαλεία και τα social media, τις μεθόδους έρευνας της ψηφιακής και πολυμεσικής δημοσιογραφίας και διασταύρωσης ειδήσεων και factchecking στον ψηφιακό κόσμο, βασικές αρχές κατασκευής ιστοσελίδας, τη δημοσιογραφία στην εικονική, επαυξημένη και Artificial Intelligence πραγματικότητα κ.ά.
Στις 4 Μαΐου ξεκίνησε ο Ε’ και νέος κύκλος σεμιναρίων για τα Νέα Μέσα, τα οποία για πρώτη φορά πραγματοποιούνται υβριδικά. Τόσο διαδικτυακά, μέσω τηλεδιάσκεψης, όσο και με φυσική παρουσία από τον 7ο όροφο "Ιωάννης Κονδυλάκης" της ΕΣΗΕΑ.
Ο όροφος ανακαινίστηκε ριζικά με σκοπό τη δια βίου επαγγελματική κατάρτιση των δημοσιογράφων, με τη στήριξη του Αθανάσιου Μαρτίνου, του ΑΙΓΕΑ-ΑΜΚΕ, της κ. Μαριάννας Λάτση και της οικογένειας του πρώην Προέδρου της ΕΣΗΕΑ, Δημητρίου Πουρνάρα.
"Καθώς η κρίση στα ΜΜΕ και η μετακίνηση του ενδιαφέροντος στο Διαδίκτυο έπληξε τους δημοσιογράφους των παραδοσιακών Μέσων και γέννησε την ανάγκη για ψηφιακά skills για τους νεότερους, το Δ.Σ. ΕΣΗΕΑ αποφάσισε να παράσχει ποιοτική εκπαίδευση προκειμένου να είναι σε θέση τα μέλη της Ένωσης είτε να επανενταχθούν στην αγορά εργασίας είτε να εκπαιδευτούν για διεύρυνση του γνωστικού τους πεδίου στην Ψηφιακή Δημοσιογραφία και τα Νέα Μέσα", εξήγησε η δημοσιογράφος και επιστημονική υπεύθυνη σεμιναρίων, κα Χαϊμαντά.
Ο νέος σεμιναριακός κύκλος New Media (Νέων Μέσων) της ΕΣΗΕΑ έχει ως στόχο να παράσχει στα μέλη της τα μέσα για την ομαλή μετάβαση στην ψηφιακή εποχή, με τον παράλληλο στόχο να διατηρηθεί και να διασωθεί το παραδοσιακό οικοσύστημα των ΜΜΕ (Τηλεόραση, Εφημερίδες, Ραδιόφωνο, Περιοδικά).
Το σεμινάριο εμβαθύνει σε θέματα online δημοσιογραφίας, social media και σε νέες ειδικότητες που διαμορφώνονται, με μεγάλη ζήτηση από τα ΜΜΕ, όπως χειρισμός διαχειριστικού - administrator, SEO managers, Google analytics manager, webeditors, social media editors, native content manager.
Με γνώμονα την ανάγκη για τη μετάβαση από τα παραδοσιακά ΜΜΕ στο νέο περιβάλλον της ψηφιακής δημοσιογραφίας, η κα Αγάτσα στάθηκε στην αξία της ανανεωμένης προσπάθειας της ΕΣΗΕΑ για συνεχιζόμενη κατάρτιση αλλά και στη σημασία της υβριδικής παράδοσης των μαθημάτων (με φυσική παρουσία και από απόσταση).
«Φέτος συμβαίνουν κάποια πράγματα για πρώτη φορά. Το σεμινάριο γίνεται υβριδικά, δηλαδή εξυπηρετούμε συναδέλφους είτε από εδώ είτε από απόσταση, ενώ είναι πολύ σημαντικό να πούμε ότι εγκαινιάζεται για πρώτη φορά ο 7ος όροφος και οι καλαίσθητες αίθουσες. Η αίθουσα όπου διεξάγονται τα σεμινάρια έγινε με την ευγενική χορηγία του Αθανάσιου Μαρτίνου, του προέδρου του ΔΣ ΑΙΓΕΑ, της κας Ελένης Καρκαζή Πουρνάρα, κόρη του πρώην προέδρου Πουρνάρα, που επίσης χρηματοδότησαν τη βιβλιοθήκη στον 7ο και της Μαριάννας Λάτση».
Περισσότεροι από 100 δημοσιογράφοι δήλωσαν συμμετοχή στο σεμινάριο, γεγονός που επιβεβαιώνει το αμείωτο ενδιαφέρον του κλάδου για εξειδικευμένες γνώσεις στο νέο ψηφιακό περιβάλλον.
Δέκα πέντε εκ των συμμετεχόντων παρακολούθησαν δια ζώσης το σεμινάριο και ταυτόχρονα ακόμα 83 συνάδελφοι, διαδικτυακά.
Ο τρόπος εκπαίδευσης πραγματοποιήθηκε στο καθαρά θεωρητικό μέρος του σεμιναριακού κύκλου με εισηγήσεις των εκπαιδευτών και παρουσιάσεις ενώ στο πρακτικό τμήμα με διαδραστική επικοινωνία, χρήση devices και εργαλείων εκμάθησης.
Αξίζει να σημειώσουμε ότι το 66% των συμμετεχόντων είναι εργαζόμενοι, το 30% άνεργοι και 4% συνταξιούχοι συνάδελφοι. Από τους εργαζόμενους, το 26% απασχολείται σε Μέσα του Δημόσιου και ευρύτερου δημόσιου τομέα, το 19% σε ραδιοτηλεοπτικούς σταθμούς, το 18% σε Γραφεία Τύπου, το 17% στον Έντυπο Τύπο και το 16% στο Διαδίκτυο.
Οι μισοί σχεδόν εκπαιδευόμενοι (49%) είναι από 46 έως 55 ετών. Οι υπόλοιποι κατανέμονται ως εξής: 3% από 26 έως 35 ετών, 25% από 36 έως 45 ετών, 19% από 56 έως 65 ετών και 4% άνω των 66. Τέλος, η πλειονότητα των συμμετεχόντων, σε ποσοστό 62%, είναι γυναίκες.
"Οι συνάδελφοι δεν πληρώνουν τίποτα και επίσης, οι καθηγητές και οι εισηγητές, που είναι πρόσωπα υψηλού κύρους, συνάδελφοι, στελέχη της αγοράς, καθηγητές πανεπιστημίου το κάνουν αφιλοκερδώς.
Οι αιτήσεις ήταν πολύ περισσότερες και οι συνάδελφοι επιλέγονται κατά σειρά προτεραιότητας, δεν γίνεται δηλαδή κάποιου είδους αξιολόγηση, ώστε να είναι δίκαιο για όλους. Τα σεμινάρια έχουν διάρκεια δύο μηνών και είναι ένα δίωρο κάθε εβδομάδα. Όμως είναι τέτοιο το ενδιαφέρον που ίσως χρειαστούμε άλλα τρία δίωρα.
Όλοι έχουν μείνει ευχαριστημένοι και με την κα Χαϊμαντά και με τους καθηγητές και με τον τρόπο που γίνεται η διαδικασία, εξηγεί η κ.Αγάτσα. Είναι κάτι που το φροντίζουμε πολύ στην Ένωση. Δηλαδή θεωρούμε ότι είναι πάρα πολύ σημαντικό να είναι εκπαιδευμένοι και καταρτισμένοι δημοσιογράφοι, να βοηθούμε περαιτέρω δηλαδή στην κατάρτιση και την εκπαίδευσή τους και να είναι και στην επικαιρότητα. Είναι σημαντικό να λαμβάνουν γνώσεις, που είναι χρήσιμες και εργαλείο για τη δουλειά τους.
Ξεκινήσαμε με τη νέα τεχνολογία όμως, διότι θεωρούμε ότι επειδή τα πράγματα τρέχουν, η ζωή τρέχει, η τεχνολογία εξελίσσεται πρέπει να συμβαδίζουμε με την εξέλιξη κι εμείς, Γι’ αυτό προσπαθούμε να προσφέρουμε εργαλεία στους συναδέλφους για να τους βοηθήσουμε να εξοικειωθούν με την πραγματικότητα".
Η ανάγκη για διαρκή επιμόρφωση των μελών, κάτι που αποδεικνύεται από το έντονο ενδιαφέρον συμμετοχής τους στα σεμινάρια, καθιστά επιβεβλημένη τη συνέχιση της επιμορφωτικής διαδικασίας. Γι’ αυτό και όπως αποκάλυψε η κα Αγάτσα, στόχος της Ένωσης είναι η δημιουργία ενός Ινστιτούτου με συνεχή και πολυεπίπεδη κατάρτιση.
«Στόχος μας είναι ο 7ος όροφος να γίνει ένα Ινστιτούτο μόνιμης, πολυθεματικής κατάρτισης. Υπάρχουν πολλές σκέψεις και μάλιστα, είναι προς υλοποίηση, όπως το να γίνουν και κάποια άλλα σεμινάρια για τη Δεοντολογία, τα οποία και θα λαμβάνουν και οι νεοεισερχόμενοι δημοσιογράφοι.
Θα γίνουν επίσης, κι άλλα σεμινάρια με πιο διαχρονικά θέματα, όπως για παράδειγμα για τον σωστό τρόπο γραφής, ορθοφωνία, για την ελληνική γλώσσα.
Γιατί ο ρόλος της ΕΣΗΕΑ είναι και κοινωνικός και εκπαιδευτικός. Αγκαλιάζουμε όλους τους συναδέλφους προσπαθώντας να επιτελέσουμε έργο. Θέλουμε να βοηθήσουμε τους συναδέλφους για τη μετάβαση στη νέα τεχνολογία. Η γνώση είναι δύναμη».